Батькам майбутніх першокласників

Психолого-педагогічна просвіта батьків розпочинається у дошкільному навчальному закладі, а продовжується у школі. Для встановлення ефективної взаємодії батьків та вчителів важливе місце посідає перша співбесіда з майбутніми першокласниками та їх батьками. Батьки мають пам’ятати, що основна мета проведення співбесіди – не тільки визначити готовність дитини до шкільного навчання, а й вказати батькам на важливість їх ролі як перших вчителів і експертів розвитку своєї дитини.

Одне з першочергових завдань сім’ї – забезпеч;ити загальну підготовленість дитини до школи. Вона полягає в тому, щоб сприяти її нормальному фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь самообслуговування і побутової праці.

Значне місце у родинному вихованні має зайняти процес налаштування дитини на школу, на серйозну навчальну працю, тобто формування її психологічної підготовленості до навчання. Батькам треба пам’ятати, що головним у цій роботі мають стати найрізноманітніші засоби заохочення, а не примусу. Виховну роботу слід будувати на перспективі радісного очікування дня, коли малюк стане школярем; переконувати, що навчання в школі – це серйозна праця, в результаті якої дитина пізнає багато нового.

Важливим завданням у період підготовки дитини до школи має стати виховання у майбутніх школярів почуття відповідальності, самостійності, організованості, готовності трудитися (безперечно, з урахуванням вікових особливостей дитини); формування правильних моральних засад, що передбачає виховання товариськості, готовність поділитися, поступитися, прийти на допомогу іншим.

Що таке шкільна зрілість? Традиційно виділяють три аспекти шкільної зрілості: інтелектуальний, емоційний і соціальний. Інтелектуальна зрілість для віку 6-7 років – це вміння виділяти фігуру із тла, відтворювати зразок, здатність концентрувати увагу, встановлювати зв’язки між явищами і подіями, логічно запам’ятовувати, а також розвиток тонких рухів руки і їх координації.

Емоційна зрілість – це здатність до ослаблення безпосередніх, імпульсивних реакцій і вміння тривало виконувати не дуже привабливу роботу, тобто розвиток довільності поведінки.

Соціальна зрілість – це наявність у дитини потреби у спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти свою поведінку законам дитячих груп, здатність приймати роль учня, уміння слухати і виконувати вказівки вчителя.

Отже, за основу готовності до школи приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно навчатися у школі.

Батькам слід пам’ятати, що не кожна дитина може піти до школи й успішно навчатися. Річ у тім, що шлях розвитку кожної дитини індивідуальний. Хтось починає раніше за інших ходити, але потім довго не говорить, хтось, навпаки, не вміє усміхатися, зате починає говорити цілими фразами і добре запам’ятовує букви. Тому до шкільного віку діти мають різний багаж досвіду– знання, уміння, навички, звички. Безсумнівно, що згодом кожна з них навчиться читати і рахувати і навіть стане грамотною, але до моменту вступу до школи важливіше мати не певні сформовані навички, а здатність сприймати і засвоювати новий матеріал, тобто здатність дитини до навчання.

Отже, оскільки шкільна зрілість, як і загалом увесь розвиток дитини, підкоряється закону нерівномірності психічного розвитку, кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої уразливості.

Оцінити підготовленість своєї дитини до школи батькам допоможе наступний тест.

Анкета для батьків: «Чи готова Ваша дитина до школи?»

Інструкція: Дайте відповідь на запропоновані питання. Варіанти відповідей: «так» чи «ні».

1. Чи може Ваша дитина самостійно займатися якоюсь справою протягом 30 хвилин?

2. Чи вміє вона складати розповіді по картинках (більш ніж 5 пропозицій), використовуючи прислівники, прикметники і складні речення?

3. Чи швидко Ваша дитина запам'ятовує вірші і чи знає кілька віршів напам'ять?

4. Чи вміє вона рахувати до 10 і в зворотному порядку? Рахувати до 100?

5. Чи може вона розв'язувати прості задачі на додавання і віднімання?

6. Чи вміє Ваша дитина читати по складах?

7. Чи має вона хорошу координацію рухів?

8. Чи вміє вона малювати і розфарбовувати?

9. Чи вміє Ваша дитина узагальнювати - називати групу предметів одним словом? (посуд, міста, меблі, транспорт, одяг, комахи)?

10. Чи хоче вона ходити до школи?

Інтерпретація результатів:

За кожну позитивну відповідь, нараховуйте собі по 1 балу. Підрахуйте набрані бали.

1 - 3 бали - Ваша дитина поки не готова до школи.

4 - 6 балів - дитина умовно готова до школи, але цього не достатньо для успішного засвоєння шкільної програми. Більше займайтеся з нею, розвиваючи всі пізнавальні процеси (пам'ять, увага, мислення, мова, уява), а також дрібну моторику рук і посидючість.

7 - 10 балів - Ваша дитина повністю готова до початку регулярного шкільного навчання.

Кiлькiсть переглядiв: 60

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.